Women´secret i Dexeus Dona creen el moviment #símeimporta per donar suport a les dones amb càncer de mama
11/10/2018
símeimporta

El Dr. Pedro N. Barri, director de Dexeus Dona, Departament de Ginecología, Obstetricia i Reproducció de l'Hospital Universitari Dexeus (Grupo Quirónsalud), i Eva Romeo, directora general de la firma Women´secret, han presentat una nova iniciativa per donar el seu suport a dones diagnosticades de càncer de mama. Es tracta del llençament d'una línia solidària de roba interior femenina composta per tres calcetes de diferents teixits i color rosa, que ja es poden adquirir en tots els punts de venda de la marca i online. Tots els beneficis que s'obtinguin per la venda d'aquest producte es destinaran, de forma íntegra, al Programa de Preservació de la fertilitat per a pacients diagnosticades de càncer de la Fundació Dexeus Dona. Per donar a conèixer aquesta iniciativa, ambdues entitats han posat en marxa una campanya solidària en xarxes socials amb el lema #símeimporta. El Programa de Preservació de la fertilitat en pacients oncològiques de Dexeus Dona ofereix la possibilitat de congelar els òvuls i teixit ovàric de forma gratuïta a totes les afectades en edat fèrtil, per tal que puguin utiilitzar-los després de superar la malaltia i ser mares, si ho desitgen, ja que el tractament de quimioteràpia pot provocar esterilitat.

És un tema del que es parla poc, però ambdues marques volen augmentar la sensibilització social sobre ell, ja que “la proporció de dones que reben un diagnòstic de càncer abans d'haver estat mares o quan encara es troben en edat fèrtil ha augmentat en els últims anys. Un fet que es deu tant a la millora en el diagnòstic precoç de la malaltia, com al retard de la maternitat al nostre país” explica el Dr. Pedro N. Barri.

La iniciativa solidària #símeimporta s'emmarca dins d'un projecte de col·laboració que ambdues entitats van iniciar en el 2013, a través de la creació d'una línia de sostenidors i una altra de bany adaptades a l'ús de les pròtesis -col·lecció Post-Surgery Bras (PSB)- dirigides, de forma específica, a dones operades de càncer de mama. Ambdues línies van ser dissenyades de forma conjunta per professionals de la firma de llenceria i experts en Ginecologia Oncològica i Mastología del centre Dexeus Dona.“El nostre objectiu era oferir peces còmodes, femenines i assequibles que, a més, complissin tots els requisits mèdics necessaris, per contribuir a normalitzar la vida de les dones operades d'una mastectomia, i fer el seu dia a dia més fàcil”, explica Eva Romeo.

L'any passat, la col·lecció Post-Surgery Bras es va ampliar amb una nova línia de sostenidors d'ús post-quirúrgic, i ambdues entitats van posar en marxa el projecte “Cosas que sí importan”, a través d'aquest projecte, Women'secret es va comprometre a destinar tots els beneficis de la venda de la col·lecció PSB al Programa de Preservació de la fertilitat per a pacients oncològiques de la Fundació Dexeus Dona. En total, l'acció va permetre recaptar més de 44.000 €. Aquest mes, i en el marc de la col·lecció PSB, la signatura de llenceria ha posat a la venda un nou sostenidor d'ús post-quirúrgic de cotó amb cremallera per davant, per facilitar la mobilitat. Igual que les calcetes solidàries, tots els beneficis que es recaptin per la seva venda es destinaran a preservar els òvuls de dones diagnosticades de càncer.

Menys del 50% de les dones en edat fèrtil preserven

Segons ha explicat el Dr. Pedro N.Barri, “actualment menys del 50% de les dones en edat fèrtil diagnosticades de càncer de mama preserven la seva fertilitat, per la falta d'informació, el cost d'aquest tractament i la por al fet que un embaràs augmenti el risc de recaiguda”. No obstant això, no hi ha evidències que ser mare empitjori el diagnòstic. En canvi, l'opció de preservar els òvuls “és un al·licient per a joves pacients oncològiques, ja que els transmet confiança sobre les altes expectatives de supervivència que la medicina els ofereix i sobre la seva qualitat de vida posterior al tractament de la seva malaltia”, afegeix el Dr. Barri.

En la reunió anual de la American Society of Clinical Oncology (ASCO), celebrada en 2017, es va presentar l'estudi “Pregnancy after Breast Cancer does not increase chance of recurrence”. Aquest treball va fer el seguiment durant deu anys d'una mostra de més de 1.000 pacients menors de 50 anys que van ser diagnosticades de càncer de mama no metastasic. Els investigadors van concloure que no va haver-hi diferències en la supervivència entre les dones que van quedar embarassades i les que no ho van fer, independentment de l'estadi del tumor. No obstant això, els experts indiquen que, per decidir quant temps cal esperar abans de buscar un embaràs, és fonamental considerar cada cas.

El Programa de Preservació de la fertilitat en pacients oncològiques es va iniciar l'any 2009 i forma part de les activitats d'assistència mèdica de caràcter social que duu a terme la Fundació Dexeus Dona. En total i fins a l'any 2017, s'ha realitzat la preservació a més de 160 pacients, i actualment representen, aproximadament, el 10% de totes les preservacions que es realitzen al centre. El cost habitual del tractament és de 3.000 € si es preserven ovòcits i 4.500 € si es tracta del teixit ovàric.

Una de cada vuit dones

D'acord amb les últiems dades facilitades per la Sociedad Española de Oncología Médica (SEOM), “Las cifras del cáncer en España 2018”, el càncer de mama segueix sent, amb diferència, el de major incidència entre les dones. Solament l'any 2017 es van detectar 26.370 nous casos al nostre país. Si es tenen en compte tots dos sexes, ocupa la quarta posició en la llista de tumors més freqüents, per darrere del colorrectal, el de pròstata i el de pulmó. Es calcula que una de cada vuit dones sofrirà aquesta malaltia en algun moment de la seva vida.

Nota de premsa (pdf)