La Fundació Dexeus Dona premia a Ly Dumas, presidenta de l'ONG Jean-Félicien Gacha, i beca a una investigadora de l'ISGlobal per la seva labor a favor de la salut de la dona a Àfrica
17/11/2023
XVIII Premi Fundació Dexeus Dona

- L'acte de lliurament del premi i la beca va tenir lloc ahir al vespre a l'auditori de la Fundació Joan Miró, en el marc d'un sopar benèfic al qual van assistir representants del món empresarial de Catalunya.

- El premi Fundació Dexeus Dona és de caràcter internacional i s'atorga cada any a una persona, equip o institució per la seva contribució en el camp de les Ciències de la Salut, especialment referides a la dona.

- Ly Dumes és la presidenta de l'ONG Jean-Félicien Gacha, que porta 20 anys treballant per millorar les condicions de vida de la població rural de Camerun.

- La guanyadora de la beca ha estat Antía Figueroa Romero, de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) per un projecte que avalua l'efectivitat de les vacunes contra la COVID-19 en gestants d'Àfrica sub-Sahariana, una de les zones del planeta que registra una mortalitat materna i neonatal més elevada.

Barcelona, 17 de novembre.- Ahir al vespre va tenir lloc lloc a l’auditori de la Fundació Joan Miró l’acte d’entrega del XVIII Premi Fundació Dexeus Dona, que en aquesta edició s’ha concedit a la Sra. Ly Dumas, presidenta de la Fundació Jean-Félicien Gacha. Aquesta ONG, fundada l’any 2002, porta 20 anys treballant per millorar les condicions de vida de la població rural de Camerun, la seva terra natal. La seu està ubicada a Bangoulap, en el nord-oest del país.

El Premi Fundació Dexeus Dona és de caràcter internacional i s'atorga anualment a una persona, equip de treball o institució la trajectòria professional de la qual o línia de recerca representi una contribució rellevant en el camp de les Ciències de la Salut, especialment referides a la dona. En aquesta edició va ser lliurat pel Dr. Pedro N. Barri, president de la Fundació Dexeus Dona, a la Sra. Ly Dumas, que ho va recollir en persona.

Ly Dumas ha dedicat la seva vida a preservar les tradicions artesanals de la cultura africana i impulsar l'activitat econòmica local de la seva terra natal a través de la Fundació Jean-Félicien Gacha. A més d'activitats d'educació, coopera amb Hospitals, Universitats i institucions locals i internacionals per millorar les condicions de vida i l'accés als recursos sanitaris, que en les zones rurals són limitats.

Gràcies al seu suport, va ser possible realitzar una missió humanitària a Camerun impulsada per la Fundació Dexeus Dona al febrer d'enguany, en la qual van participar membres de l'equip mèdic i personal sanitari de Dexeus Dona i de l'Hospital Universitari Dexeus. El seu objectiu era oferir atenció sanitària urgent a la població i impartir formació a estudiants de medicina, professionals sanitaris i cirurgians locals per ampliar els seus coneixements en la pràctica d'intervencions ginecològiques complexes. Per cobrir els costos dels medicaments, el material fungible i l'instrumental mèdic que es va desplaçar fins a Bangoulap es va dur a terme una campanya de micromecenatge, a través de la plataforma migranodearena.org.

La Fundació Dexeus Dona vol donar continuïtat en el futur a aquest projecte, ja que permetrà millorar l'atenció a la maternitat en aquesta zona, on és habitual que, per falta de seguiment, molts nens neixin morts o les seves mares tinguin complicacions i problemes de salut durant l'embaràs, el part o el postpart. L'objectiu del sopar benèfic d'enguany és recaptar fons amb aquesta finalitat. La iniciativa ja compta amb el suport de diversos patrocinadors com Mango, CaixaBank, Copreman, IBSA, Mesoestetic, Samsung i Vertix.

Juntament amb l’acte d’entrega del premi, es va lliurar la beca de suport que la Fundació Dexeus Dona concedeix anualment a investigadors joves que impulsen projectes en l'àrea de la salut de la dona. Enguany la guanyadora ha estat Antía Figueroa Romero, de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per la Fundació “la Caixa”, pel projecte: “Avaluació de l'efectivitat de les vacunes contra la COVID-19 en gestants d'Àfrica sub-Sahariana”, una de les zones del planeta que registra una mortalitat materna i neonatal més elevada.

ISGlobal té per objectiu millorar la salut global i promoure l'equitat en salut a través de l'excel·lència en la recerca i de la translació i aplicació del coneixement. Antía Figueroa Romero és graduada en Farmàcia per la Universitat de Santiago de Compostel·la. En 2020, va obtenir el màster en Salut Global impartit per ISGlobal i la Universitat de Barcelona. Actualment és epidemiòloga júnior i investigadora predoctoral en la Iniciativa de Salut Materna, Infantil i Reproductiva. La recerca dotada amb la beca té per objectiu avaluar l'efectivitat de la vacunació contra la COVID-19 en gestants de diversos països africans. Avui dia es coneix poc sobre com la infecció per SARS-CoV-2 afecta a aquesta població, i cap estudi ha analitzat l'efectivitat de la vacunació per COVID-19 en dones embarassades d'Àfrica sub-Sahariana. S'espera que els resultats d'aquest estudi siguin de gran rellevància, ja que permetran conèixer, per primera vegada, l'efectivitat de les vacunes contra la COVID-19 en aquesta població vulnerable.

La majoria de les morts maternes es podrien evitar

Segons dades facilitades per l'Organització Mundial de la Salut, en 2020 unes 287000 dones van morir durant l'embaràs o el part, i pràcticament el 95% de totes les morts maternes es van produir en països d'ingressos baixos i mitjans-baixos, i la majoria podrien haver-se evitat. Àfrica Subsahariana i Àsia meridional van representar al voltant del 87% (253000) de les morts maternes mundials estimades en 2020. Només a Àfrica Subsahariana es van concentrar aproximadament el 70% d'aquestes (202000).L'elevat nombre de morts maternes en algunes zones del món reflecteix les desigualtats en l'accés a uns serveis de salut de qualitat, ja que “la majoria de les morts maternes associades a l'embaràs i al part en aquests països són evitables, perquè les solucions per prevenir o tractar les complicacions habituals -com hemorràgies, infeccions, hipertensió arterial i avortaments, per citar alguns exemples- es coneixen bé”, explica el Dr. Pedro N. Barri Ragué. “Per aquest motiu, és especialment important que les dones tinguin accés a unes cures d'alta qualitat durant l'embaràs, el part i després d'ell i siguin ateses per professionals qualificats”, afegeix.

Col·labora-hi

Si vols col·laborar amb una donació per a la missió humanitària que fa periòdicament la nostra Fundació a Camerun, pots realitzar la teva aportació aquí.

Nota de premsa (PDF)