Creix la demanda de preservació de la fertilitat per motius socials | TVE Catalunya
04/11/2017

L'Informatiu migdia, minuto 9:51

Cada vegada hi ha més dones que decideixen congelar els seus òvuls per ajornar la maternitat. La tènica que permet preservar els òvuls d'anomena vitrificació. Les principals clíniques de reproducció assistida que ofereixen aquesta tècnica indiquen que el nombre de dones que demanen aquesta tècnica ha crescut un 30%.

L'Antonella va decidir congelar els seus òvuls en el 2014, quan tenia 34 anys. "La idea va sorgir després d'una relació que va acabar, que va durar molts anys. La idea d'una planificació familiar ja s'havia esfumat. Vaig pensar en la vitrificació per tenir més tranquil·litat a llarg termini" afirma..Només els utilitzarà en el futur si intenta quedar-se embarassada i no ho aconsegueix. per molt temps que passi els seus òvuls seguiran tenint 34 anys.

"És una tècnica que permet que els òvuls mantinguin la seva vitalitat intacte, la que li correspon a l'edat en què es van vitrificar" explica el Dr. Agustí Ballesteros, president de la Societat Espanyola de Fertilitat (SEF) i director de la Clínica IVI Barcelona.

Va començar a utilitzar-se per combatre posssibles problemes de fertilitat de dones amb càncer causats per la quimioteràpia. Actualment en un 90% dels casos es fa per assegurar la fertilitat en una edat menys fèrtil.

"Per a la preservació de la fertilitat, el moment ideal és fer-ho abans dels 35 anys, ja que a partir d'aquesta edat la fertilitat disminueix de manera significativa anys rera any", afegeix el Dr. Ballesteros.

L'edat mitjana en què les dones tenene el seu primer fill a Espanya és de 32 anys i va en augment. Els experts asseguren que és necessària més informació perquè les dones sàpiguen com evoluciona la seva fertilitat.

El Dr. Buenaventura Coroleu, cap del Servei de Mecicina de la Reproducció de Dexeus Dona explica: "Jo sempre poso un exemple de la pacient que té 40, 42, 43 anys i que quan li expliques les possibilitats que té de quedar-se embarassada no ho entenc, Per què? Perquè ella va al gimnàs, està amb un cos perfecte es troba molt jove, però els seus òvuls i els seus ovaris ja no són tan joves".

El perfil de les pacients que sol·liciten aquesta tècnica és de dones que no tenen parella o amb una vida laboral activa a la qual no volen renunciar.