Maternitat sota cero | Interviú
24/04/2017

Maria A., dissenyadora de 37 anys, posa amb la naturalitat de qui es mou com peix a l'aigua al món de la moda. Va començar amb 28 anys i aviat va treballar per a grans marques del sector, inclosa una important empresa tèxtil de Bangla Desh, per a la qual ha fet tasques directives durant tres anys. A ella s'ha dedicat en cos i ànima, arribant a frenar els seus desitjos de ser mare. "Jo vaig congelar els meus òvuls fa un any i ho he viscut de forma natural. No ho vaig fer abans perquè estava tot el dia viatjant per feina, i t'has de parar mes i mig pel procés. També quan vaig tenir solvència econòmica per a això -explica, conscient que el cos de la dona té els seus propis límits-: Els pics naturals de la maternitat, dels 25 als 30 anys, t'enxampen a la pujada de la teva carrera profesional. Gran part de la meva feina consisteix a viatjar, moure i veure als clients. El dia que sigui mare, això he de reduir-; si no, és impossible".

Cada any més espanyoles decideixen preservar la seva maternitat congelant els seus ovòcits mitjançant un mètode ultraràpid que rep el nom tècnic de vitrifcació. "Prop de la meitat ho fan per motius laborals", aclareixen a l'IVI (Institut Valencià d'Infertilitat). Congelar en el moment més fèrtil, fa que la dona tingui més possibilitats de quedar-se embarassada quan ella decideixi. "Vam començar amb la vitrifcación d'òvuls en l'any 2007 -explica la doctora Ana Cobo, directora de laboratori de criopreservació de l'IVI. Primer amb donants, i després vam obrir l'oferta a dones que volguessin preservar la seva fertilitat ". Des d'aquest any, gairebé quatre mil dones han vitrifcat els seus ovòcits en aquesta clínica." A partir dels 35 anys, la fertilitat de la dona baixa. Tenir un fill és una cosa que cal prendre amb serietat i responsabilitat ", refexiona la doctora. No hi ha encara estadístiques oficials. Les xifres de la Clínica Dexeus de Barcelona són similars: des del 2009 la seva pràctica s'ha multiplicat per deu", diu una portaveu.

Un xantatge més

No obstant això, no són poques les veus que s'aixequen contra aquesta pràctica. Així, Paula Ruiz Roa, secretària de la Dona en el sindicat CGT, assegura: "Aquest avenç de la ciència està sent utilitzat per les empreses com un xantatge més contra les dones, contra el seu dret a decidir, contra el seu dret a la maternitat. Estan obligant a les dones a triar entre el dret de ser mares o el dret al treball ".

Ana Sánchez de la Coba, secretària d'Igualtat d'UGT-Madrid, ha detectat també el fenomen: "Dones que ocupen alts càrrecs negocien ajornar la maternitat. No ho denuncien. Però ens consta". I afegeix:" La congelació d'òvuls se la poden permetre les que guanyen un salari digne, no una cambrera de pis ". En 2016, només el 20 per cent dels alts càrrecs d'empreses de l'IBEX 35 eren dones.

La doctora Marta Devesa, del Programa de Preservació de la fertilitat de Salut de la Dona de Dexeus, afirma que "el 80 per cent de les dones que congelen els seus òvuls ho fan perquè no tenen parella. El tema laboral si influeix, no és el perfil més habitual, però sí que és un dels motius pels quals es retarda. Estar en ple desenvolupament professional els fa que hagin de decidir entre una cosa o una altra ". Aquesta doctora considera la vitrificació d'ovòcits com una" alternativa "que dota de més autonomia a la dona i li treu pressió social". Des del 2009, i sense comptabilitzar a les dones que han vitrificat aquest any, un total de 510 dones han preservat òvuls a la seva clínica sense tenir cap indicació mèdica per fer-ho.

"El treball et condiciona perquè comences a tenir una projecció internacional, i si pares i ets mare, l'ambició te la menges", reflexiona Maria, que admet: "Era inviable compatibilitzar ser mare amb la feina que tenia a l'empresa proveïdora de Bangla Desh. Al final decideixes maternitat o treball ". A la dissenyadora, que viatjava el 75 per cent del temps, se li va obrir una nova possibilitat en la seva empresa: "hi havia un projecte d'expansió internacional i jo estava bastant il·lusionada perquè em van pagar el màster que estic estudiant i per començar a fer un altre tipus de funcions. Vaig parlar amb els meus caps i els vaig dir que si agafava aquest projecte a mires de tres anys, necessitava formar un equip fort per poder reduir els meus viatges. Era un ritme salvatge, brutal".

Edad fértil

La doctora Cobo destaca la importància de conservar òvuls quan encara s'és jove: "El 74 per cent de les dones que vénen tenen entre 35 i 40 anys, i això és molt tard. No vol dir que no vagin a tenir, però les taxes són més reduïdes. L'edat òptima per preservar la fertilitat seria entre els 30 i els 35 anys". Encara que Maria va preservar fora d'aquest termini no va tenir problema. "Al maig farà un any que vaig congelar. Em van treure 18 ovòcits i van congelar 12. El meu metge em va dir que estava feta per a ser mare, que tenia la capacitat reproductiva d'una noia de 29 anys. Em van recomanar que fins als 40 ho intentés de forma natural", explica la dissenyadora, que sempre havia somiat amb ser mare de tres nens. Tenia previst començar amb la desvitrificació al juliol, per la qual cosa va advertir als seus caps que no viatjaria a països on existís inseguretat política o hagués riscos sanitaris. "Sí podria seguir viatjant a Europa, Estats Units o el Japó ... fins a cert punt, és clar, perquè si et quedes embarassada potser no pots fer 36 hores de viatge més una maleta, més una reunió ..." reflexiona . No obstant això, el passat mes de desembre va haver de deixar la feina, pel que els seus plans de ser mare a curt termini s'han truncat. "Ara ho veig encara més complicat que quan estava a l'empresa. He de buscar feina, vull ser mare i estic sola. Puc tornar a un treball d'oficina de 'dissenyadora Maruja', i si em quedo embarassada, la meva baixa, la meva reducció de jornada i ja està, però se m'encongeix l'estómac de pensar en fer-ho...Em trobo en la tessitura d'haver de triar", es lamenta Maria, conscient de les dificultats. Ara està negociant un contracte que consisteix a treballar per a una empresa internacional i viatjar. "Si l'agafo ara vaig a haver de tornar a esperar. No puc dir-li al meu cap en dos mesos haurà de viatjar Rita. Em va dir que per què m'ha contractat".

Per a la representant de CGT, la solució estaria en "garantir el lloc de treball durant el període de gestació i cures", així com "augmentar els temps de baixa maternal, regular els horaris per possibilitar la lactància, reduir la jornada laboral i organitzar llars d'infants dins del centre de treball ". Maria també apunta una altra alternativa: El problema és que les lleis no estan fetes per a empreses petites o no s'han fet avenços en aspectes com el teletreball, que puguis estar treballant des de casa sis hores i alhora donant el pit al nen".

En l'últim informe elaborat per la clínica Dexeus, el nombre de fills per dona a Espanya és de 1,4, molt allunyat d'Irlanda, que lidera el rànquing a Europa amb 2,07 i que també marca la diferència pel que fa a la prestació per fill a càrrec. Davant les seves 166 euros al mes, a Espanya es donen 27. També hi ha desigualtats pel que fa als recursos destinats: mentre que a Dinamarca es destina un 4,20 per cent del PIB a la família, al nostre país el percentatge baixa fins al 1,51, superant només a Holanda, que inverteix el 1,30.

Pagat per l'empresa

Dues empreses tecnològiques de gran facturació, Facebook i Apple, han anunciat recentment que, per no perdre a les seves treballadores en baixes maternals, els costejarien el tractament de preservació d'òvuls a les empleades que volguessin fer-ho. Preguntats per aquesta qüestió, els seus representants a Espanya no han volgut confrmar ni desmentir si aquesta oferta també és per les seves treballadores espanyoles.

A la patronal consideren que "les 16 setmanes, ampliables per dos cada vegada que el part és múltiple, és un termini raonable que tracta de combinar les necessitats de la recuperació de la dona amb que no es produeixi una absoluta desconnexió des del punt de vista de la carrera professional ", explica Jordi García Viña, director de Relacions Laborals de la CEOE, que també veu clau "combinar el dret de la conciliació de la vida laboral i familiar amb les necessitats de l'empresa".

També va decidir congelar els seus òvuls Marina López, veïna de Majadahonda (Madrid): "A mi m'hagués agradat ser mare ja, però penso que sóc jove, que laboralment encara es m'obren portes i que puc seguir fent coses que potser amb un fill no m'atreviria a fer". als seus 28 anys Marina té una ambiciosa projecció laboral: és infermera i va començar a treballar fa set anys a la Clínica IVI d'Aravaca, un dels centres de reproducció assistida més grans de Madrid. fa dos anys que va congelar els seus òvuls: "a nivell laboral cal aprofitar que no et lligui absolutament res. Per què no puc seguir amb altres projectes tenint vitrifcatss els òvuls? et dóna una seguretat de cara al futur. Si hi ha algun problema, aquí estan els meus ovòcits , sense haver de recórrer a cap donant ", explica la infermera.

A Marina no li faria res traslladar-se de ciutat o de país per créixer laboralment: "Vitrifcar em dóna més temps per desenvolupar-me professionalment i, en un futur, si vull tornar i centrar-me, aquí estan". En el seu cas, i per ser treballadora de la clínica, el tractament li va costar prop de 1.300 euros. Però el preu sol oscil·lar entre els 2.300 i 3.000 euros. A partir del cinquè any de conservació, les clíniques cobren una quota de manteniment d'uns 250 euros a l'any. a Marina, que ve d'una família tradicional, li canvia el to de veu davant les crítiques que rep aquesta pràctica: "A les dones se les jutja per no voler ser mares tan joves o voler evolucionar laboralment abans de ser-ho", lamenta la jove, que afegeix: " una dona és lliure de decidir si vol ser mare i quan. A cap home amb 30 anys li pregunten quan serà pare ".